دسته بندی نشده

پودر سنجد با هسته

تولید سنجد به عنوان یک میوه خشک شده در کشورهای ایران، ترکیه و روسیه انجام می شود. از این گیاه برای طب سنتی چینی استفاده می کنند.  از این درخت هم می توان در صنعت غذایی، دارویی، بهداشتی و صنایع چوبی بهره گرفت. خیلی از افراد این میوه را برای تهیه مربا خانگی هم به کار می برند.

این میوه رنگی قهوه ای دارد و طبع آن سرد و خشک است. معمولا این گیاه را به صورت خشک استفاده می کنند.

رویش این گیاه معمولا در منطقه ای که آب و هوای معتدل دارد، اتفاق می افتد. اگر سنجد را در هوای گرم برای رویش بکارند، مقاومت می کند و رشد خوبی دارد ولی نمی تواند در برابر آفتاب و هوای گرم مقاومت کند.

ارتفاع درخت این میوه به ۲ تا ۵ متر هم می رسد و ممکن است در بعضی از مواقع خار دارد و بعضی مواقع هم بدون خار رشد کند. باید بدانید که در ایران بیشتر رشد این گیاه در شهرهای  کردستان، آذربایجان،  فارس، اصفهان، همدان، کرمانشاه، خراسان و تهران می باشد.

علاوه بر این که میوه این گیاه بسیار خوشمزه است، به درمان بیماری های مختلف مانند، دندان، زخم معده و اسهال کمک می کند. سنجد را به عنوان یکی از هفت سین سفره استفاده می کنند.

 

گیاه شناسی درخت سنجد

آشنایی با ترکیبات غذایی تشکیل دهنده سنجد

می توان گفت میوه سنجد حاوی ویتامین آ،  ویتامین ب ۱۲، ویتامین ای، ویتامین ث و ویتامین کا می باشد. همچنین مواد معدنی های مختلفی نظیر کلسیم، منیزیم، پتاسیم، پتاسیم، فسفر و آهن در این گیاه وجود دارد.

اسید های چربی مانند پالمتیک اسید، اولئیک اسید و لینولنیک اسید در آن فراوان پیدا می شود.

اهمیت مصرف سنجد در پیشگیری از بروز بیماری ها و کمک به حفظ سلامت بدن

از اهمیت مصرف سنجد می توان به تاثیری که در ترمیم شکستگی ها، پوکی استخوان و ترک استخوان دارد، اشاره کرد. همچنین استفاده از پودر هسته این گیاه غضروف ساز بوده و برای ترمیم مفاصل و کمر درد کاربرد دارد.  اگر فردی کمبود ویتامین سی داشته باشد، می تواند با مصرف سنجد کمبود ناشی از آن را جبران کند.

برای جلوگیری از وارد شدن عفونت به بدن، خوردن سنجد را دست کم نگیرید.

این گیاه سمومی که در معده و روده وجود داشته باشد، را خارج می کند.

کسانی که دچار بیماری پوکی استخوان هستند، برای ترمیم و بهتر شدن شرایطشان می توانند پودر سنجد را به همراه پودر سویا بو داده و مقداری عسل مخلوط کنند و هنگام مصرف با یک لیوان شیر میل نمایند.

برای اینکه کودکانتان ساق هایی قوی داشته باشند، روزی ۲۰ تا ۵۰ دانه به آن ها این گیاه را بدهید تا میل کنند.

از آنجایی که مصرف سنجد به سلامت دستگاه گوارش کمک شایانی می کند، پس افرادی که برنامه رژیم غذایی دارند، قرار دادن سنجد هم در برنامه غذایی شان پیشنهاد خوبی است.

ترکیب آنتی اکسیدانی که در آن موجود است، برای پاک سازی و سم زدایی معده تاثیر مثبتی دارد و افرادی که از بیماری های کبد رنج می برند و کبد چرب دارند، مصرف ای گیاه تا حدود زیادی باعث کاهش بیماری می شود.

 

اهمیت مصرف سنجد

نکات مصرفی سنجد از دیدگاه طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی استفاده از سنجد می تواند به درمان اسهال کمک کند. همچنین نمی توان از تاثیر مثبت این گیاه برای درمان ورم کیسه صفرا چشم پوشی کرد. فیبر موجود در این گیاه برای کاهش گرسنگی تاثیر زیادی دارد و به نوعی می توان گفت خاصیت سیر کنندگی هم دارد.

از نکات دیگر استفاده از سنجد در طب سنتی که به آن توصیه شده است، مصرف پودر هسته آن برای از بین بردن التهاب های حاد و مزمن است و به برای درمان آرتروز هم مفید است.

اگر این گیاه را به همراه روغن زیتون بپزید، تاثیر زیادی بر درمان درد مفاصل و خارش پوست دارد و در تقویت و افزایش رشد مو هم تاثیر می گذارد.

در صنعت عطرسازی و  التیام زخم گل این گیاه را به کار می برند و اگر آن را بجوشانند برای جلوگیری از اسهال کودکان مفید است.

نکات تغذیه ای مصرف سنجد

از نکات تغذیه ای سنجد می توان به خاصیت بادشکن آن اشاره کرد و مصرف به اندازه آن سردرد را رفع می کند. از آن جایی که خواص بیشماری دارد اکثر افراد آن را به عنوان منبع غذایی گیاهی می شناسند و به دنبال تهیه آن می باشند. داشتن گیاه سنجد در منزل به همه پیشنهاد می شود تا در مواقع ضروری به کمکتان بیاید.

نکات احتیاطی مصرف سنجد

  • از نکات احتیاطی مصرف سنجد می توان به پایین آمدن فشار افراد بر اثر مصرف زیاد آن اشاره کرد.
  • مصرف زیاد آن در طول روز منجر به زرد شدن پوستتان ممکن است شود.
  • اگر فردی یبوست دارد یا معده خشک در مصرف آن احتیاط لازم را داشته باشد.
  • از آن جایی که انعقاد خون را کم می کند، توصیه می شود که قبل از عمل جراحی از مصرف آن اجتناب کنید.

خرید این محصول با قیمت شگفت انگیز 22000 تومان:

https://bojno.ir/محصول/%d9%be%d9%88%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d9%86%d8%ac%d8%af-%d8%a8%d8%a7-%d9%87%d8%b3%d8%aa%d9%87/?feed_id=629&_unique_id=5e5f259095607
——————————————-
#bojno #elaeagnus #elaeagnus_angustifolia #natural #organic #ارگانیک #الزيتون_الروسي #الزيزفون_السوري #بجنو #پودر_سنجد #پودرسنجد #خلاف_ضيق_الأوراق #دارو_گیاهی #داروگیاهی #سنجد #طب_اسلامی #طب_ایرانی #طب_سنتی #عطاری #عطاری_آنلاین #عطاری_اینترنتی #محصولات_ارگانیک #محصولات_سنتی #محصولات_طبیعی

محصولات طبیعی محصولات سنتی محصولات ارگانیک بجنو عطاری آنلاین عطاری اینترنتی داروگیاهی