رایحه درمانی

رایحه درمانی چیست؟

  آروماتراپی یا رایحه درمانی یعنی استفاده از عطرها در درمان

در این روش از روغن‎های گیاهی خوشبو مانند گل سرخ، لیمو، سنبل، نعنا، نرگس، رز، یاس و … برای درمان استفاده می‎شود. این عصاره ها را به صورت ماساژ روی سطح پوست یا در شستشو یا تنفس مستقیم یا پخش کردن در محل زندگی به کار می‎برند.

 خواص و اثرگذاری:

از این روش برای تسکین درد، مواظبت از پوست، کاهش اضطراب، خستگی و نیرو بخشیدن به بدن استفاده می‌شود. عطرها می‌توانند روی حالات خلقی مؤثر باشند، خستگی و اضطراب را کاهش دهند و باعث آرامش شوند. هنگامی که عطرها استشمام می‎شوند، از طریق پیاز بویایی و تحریک اعصاب روی مغز اثر می‎گذارند.

 منابع استخراج رایحه‎ها:

روغن‎ها یا عصاره‎های مورد استفاده در این روش، اسانس‌های آروماتیکی (معطر) هستند که از گیاهان، گلها، درختان، میوه‎ها، پوست درختان، علف‎ها و دانه‎ها استخراج می‎شوند و از آنها برای درمان بیماری‎های جسمی یا روانی مشخصی استفاده می‎شود و می‎توانند باعث بهبود یا پیشگیری از بیماری‎ها شوند.

در این روش از حدود یکصد و پنجاه عصاره استفاده می‎شود. بیشتر این مواد خاصیت ضد عفونی کننده دارند. برخی نیز خواص ضد ویروسی و ضد التهابی، کاهش دهنده درد، ضد افسردگی یا خلط آور هستند. این مواد می‎توانند خواص دیگری مانند ایجاد آرامش، بهبود هضم غذا و افزایش دهنده ادرار داشته باشند. برای ایجاد بهترین آثار درمانی، این اسانس‎ها باید از مواد اولیه خالص و طبیعی تهیه شوند و مواد مصنوعی چنین خواصی ندارند.

رایحه درمانی یکی از روش‌هایی است که نسبت به سایر روش‎های درمانی از پیشرفت سریعی برخوردار بوده و به صورت گسترده‎ای در منازل، کلینیک‎ها و بیمارستان‎ها برای موارد مختلفی از جمله کاهش درد حین زایمان، کاهش درد ناشی از عوارض شیمی درمانی در بیماران سرطانی و توانبخشی بیماران قلبی استفاده می‎شود.

رایحه درمانی چه کار می‎کند؟

عطرها حس قدرتمند بویایی را تحریک می‎کنند. بوهایی که ما استشمام می‎کنیم، آثار مشخصی روی احساسات ما دارند. پزشکان دریافته‎اند در بیمارانی که حس بویایی خود را از دست داده‎اند، در ریسک ابتلا به مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب قرار دارند. ما انسان ها قدرت تشخیص 10،000 نوع بوی مختلف را دارا هستیم.

تحریکات بوهای مختلف از طریق مژک‎های بویایی به سیستم لیمبیک (قسمتی از مغز که خلق و خو، روحیات و قدرت یادگیری ما را کنترل می‎کند) می‎روند. برای مثال به بررسی چند نمونه رایحه و خواص آن اشاره داریم:

رایحه درمانی

رایحه گل نرگس:

طبع: گرم و خشک

خواص: ایمنی از زکام و بهبود سرماخوردگی، جلوگیری از افسردگی، تقویت کننده اعصاب

رایحه گل رز:

طبع: معتدل

خواص: آرام بخش، جلوگیری از افسردگی، تقویت کننده اعصاب، ضد تنش‎های عصبی

رایحه گل مریم:

طبع: گرم

خواص: آرام بخش، جلوگیری از افسردگی، شادابی و نشاط

رایحه گل بهارنارنج:

طبع: سرد و تلخ

خواص: آرام بخش، جلوگیری از افسردگی، حس شادابی و نشاط، کاهش فشار خون ناشی از فشار روحی، اضطراب

رایحه گل یاس سفید:

طبع: معتدل

خواص: آرام بخش، جلوگیری از افسردگی، خواب آور، کاهش استرس و اضطراب

رایحه گل یاس رازقی:

طبع: گرم و کمی شیرین

 خواص: آرام بخش، ضد تنش عصبی، ایجاد نشاط و ضد استرس

رایحه گل محمدی:

طبع: گرم و ملایم

خواص: ضد افسردگی و اضطراب، کاهش فشار ذهنی، تنظیم هورمون‌ها

رایحه گل سرخ:

طبع: شیرین و ملایم

خواص: کاهش فشار روحی و عصبی، استرس و اضطراب، تقویت میل جنسی

رایحه گل سنجد:

طبع: گرم و تند

خواص: افزایش میل جنسی بانوان، محرک میل جنسی

رایحه گل بیدمشک:

طبع: سرد و تر

خواص: آرام بخش، تقویت قلب و اعصاب، ضد افسردگی، محرک قوای جنسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *