دسته بندی نشده

عسل زول طبیعی

یکی از عسل های خاص درمانی، عسل زول می باشد که دارای خواص دارویی فراوانی است. عمدتا طبع این عسل کاملا گرم است و برای افرادی که دارای سردی مزاج هستند کاملا مناسب می باشد. زول گیاهی است با ظاهر خاردار که جزو گیاهان پایا می باشد. از خانواده چتریان، که گل های آن به صورت کوپه ای و به رنگ بنفش می باشد. در اطراف گلبرگ های این گل تیغ های بلندی وجود دارد که عمدتا به رنگ خود گلبرگ ها است. نام دیگر این گیاه خار زن بابا و بوقناق می باشد. در طب سنتی از ریشه و میوه این گیاه بسیار استفاده می گردد.

درباره گیاه زول ( بوقناق )

زول گیاهی به ارتفاع حدود ۶۰ سانتیمتر و دارای ریشه ای ضخیم و زردرنگ می باشد. برگ های زول؛ با لوب هایی سه گوش و دارای گوشه های نوک تیز و منتهی به خارهستند. گل ها ی آن درون کپه هایی به صورت دستجات چتری قراردارند. میوه آن تقریبا تخم مرغی، لوزی شکل و تقسیم شده به دو فندقه خارداراست.

از بخش های مهم مورداستفاده گیاه دارویی زول، ریشه آن است. مهمترین ترکیبات موجود در گیاه دارویی زول، روغن فراری ست که دارای بوی عنبر, ساپونین, نمک های پتاسیم و سدیم است

عسل زول ( بوقناق )

عسل زول یک عسل درمانی خاص است که از خواص درمانی آن می توان به از بین برنده عفونت های دستگاه گوارش و تقویت کننده معده ، بهبود روند تنفس ، کاهش دهنده درد مفاصل و استخوان ها ، از بین برنده کم خونی و کاهش دهنده قند خون ، درمان درد های مفصلی و کمردرد ، تصفیه کننده خون ، قلنج های نفریتی و ادم ها اشاره کرد.

نقد و بررسی و معرفی عسل

عسل در بسیاری از کشور های جهان با نام طلای طبیعی معروف است. در حقیقت این خواص درمانی کم نظیر و شفابخش عسل و انواع مختلف آن است که موجب شده این ماده طبیعی این چنین مورد توجه بسیاری از مردم و پزشکان طب سنتی و مدرن جهان قرار بگیرد. آنتی باکتری های موجود در انواع مختلف عسل های گیاهی موجب می شود تا این محصول طبیعی یکی از بهترین دارو های طبیعی و موثر در درمان برخی از بیماری ها و اختلال های جسمی و روحی در انسان باشد. باتوجه به روی آوردن مردم ایران به طب و دارو های سنتی نکاتی درباره عسل ( که یکی از ارکان مهم تغذیه درمانی در شیوه سنتی است ) لازم به ذکر است :

1.طبیعی بودن عسل : دو ویژگی در طبیعی بودن عسل دخیل است

الف: خالص بودم : دو فاکتور در خلوص عسل وجود دارد :

فاکتور اول : این است که عسل واقعا تولید زنبور باشد متاسفانه در بازار ، عسل هایی با قیمت بسیار پایین وجود دارد که زنبور هیچ نقشی در تولید آن ندارد.

شبه عسل، عسلی هست که در واقع زنبور به خود ندیده است و به صورت صنعتی در کارخانه با ترکیب شکر و مواد شیمیایی و اسانس و رنگ تهیه می شود. ( شربت اینورت که همان گلوکز شیمیایی است ) در واقع این عسل تقلبی بر پایه شکر است و تمام مضرات قند های ساده را دارد.

وقتی شما «شبه عسل» می خورید قند ساده وارد بدنتان کرده اید. قندی که در نوشابه ها وجود دارد و پزشکان هر روز راجع به عوارض مصرف آن به ما هشدار می دهند. قند موجود در عسل طبیعی ، قند مرکب است که به تدریج جذب بدن می شود و برای سلامتی بدن مفید است اما قند ساده شبه عسل ها ، سیستم دفاعی بدن را ضعیف می کند ، میل به فعالیت بدنی را کاهش می دهد جذب کلسیم و منیزیم بدن را کاهش می دهد و زمینه ایجاد پوکی استخوان و بیماری های کلیوی را فراهم می کند. پس نگرانی ما در مورد تقلبی بودن عسل کاملا به جاست لازم به ذکر است تولید این ماده بسیار ارزان می باشد.

فاکتور دوم : عدم استفاده از تغذیه شکری برای زنبور :

غذای اصلی زنبور برای تولید عسل شهد گل است ولی طبیعی است که در فصل سرما و فصل تخم ریزی زنبور که گلی وجود ندارد ویا زنبور تولید عمده عسل ندارد اکثر زنبورداران از شکر برای تغذیه استفاده مب کنند که البته این امر باید به صورتی مدیدیت شده باشد تا به خالص بودن عسل ضربه ای وارد نکند.

ب: ارگانیک بودن عسل :

در کندو جهت آفت زدایی معمولا از دارو های شیمیایی استفاده می شود چند سالی است که بعضی از زنبورداران برای آفت زدایی از دارو های گیاهی استفاده می کنند که این امر باعث سلامت بیشتر و تولید عسل ارگانیک شده است هرچند در ایران اقداماتی برای این امر صورت گرفته ولی فعلا اول راهیم.

2-محصولات زنبور عسل

جشنواره عسل + خرید عسل + فروشگاه اینترنتی شوکومایعسل ( Honey ):

عسل مایع طبیعی است غلیظ ، شیرین و خوش خوراک که زنبور عسل آن را از شهد ( نکتار یا نوش ) گلها پس از گرفتن مقدار زیادی از آبش ( غلیظ کردن ) اضافه کردن انواع آنزیم ها درست می کند. مقدار آب شهد 50 الی 80 درصد است که در عسل رسیده به 17 تا 20 درضد می رسد عسل رسیده در داخل حجره هایشان ذخیره شده و روی آن بوسیله پولک های نازک مومی پوشانده می شود.

عسلک یا عسل برگ ( Honey dew ):

ماده ای است که از نظر منشا با عسل فرق دارد و زنبور آن را از مواد شیرین و چسبنده روی برگها که شیره گیاهی و یا مواد دفع شده از حشراتی مثل شپشک ها درست می کنند. عسلک از لحاظ بو و طعم هیچ تفاوتی با عسل نداشته و حتی زنبورداران. و متخصصان نیز از این لحاظ نمی توانند تفاوتی قائل شوند. عسلک از نظر مواد تشکیل دهنده تفاوتهایی با عسل دارد. عسل و عسلک موادی هستند که در آنها هیچ نوع میکروب یا ویروس قارچی نمی تواند رشد کند.

گرده گل ( Pollen )

در کنار عسل و عسلک ، گرده گل مهمترین غذایی است که زنبور عسل برای زیستن و رشد به آن نیاز دارد. گرده گل چیزی جز سلولهای جنسی نر گیاهان نیست. در گرده گل تمام مواد غذایی مورد لزوم زندگی زنبور عسل مثل پروتئین ها ، چربی ها و مواد معدنی و انواع ویتامین ها وجود دارد. گرده گل ، عمر زنبور ها را زیاد کرده و باعث رشد غدد ترشحی شده و ترشحاتشان را زیاد می کند. یک کندو با جمعیت متوسط ، سالانه حدود 35 کیلو گرم گرده مصرف می کند. گرده گلها را از نظر ارزش غذایی به گرده های پر ارزش ( نخل ، بید مشک ، درختان میوه ، بدر ، شقایق ، بلوط )، گرده های متوسط ( آفتاب گردان ، گل قاصد ، توت فرنگی ) و کم ارزش ( فندوق ، تبریزی ، کاج ) می توان طبقه بندی کرد. در کشور های پیشرفته تله های مخصوصی برای جمع آوری گرده جلوی سوراخ پرواز جای می دهند و گرده جمع آوری شده را برای مصارف پزشکی و … استفاده می کنند.

گرده گل حاوی بیش از 96 نوع ماده مغذی مختلف است . ترکیب شده از 55 درصد کربوهیدرات، 35 درصد پروتئین ، 3 درصد مواد معدنی و ویتامین ، 2 درصد اسید های چرب و 5 درصد ترکیبات دیگر می باشد.

خواص :

مقوی سیستم ایمنی و عصبی ، مفید برای نازایی و ناتوانایی های جنسی ، مفید برای گردش خون ، مفید برای کاهش استرس ، ضد افسردگی ، مفید برای رشد کودکان ، درمان پروستات ، حفظ جوانی ، درمان آلرژی ، کنترل وزن ، نیرو بخش ، درمان یبوست ، اشتها آور ، مفید برای کولیت و همه بیماری های روده.

بره موم ( Propolis ):

ماده ای است که بوی نسبتا مطبوعی دارد و برای دود دادن گوشت و همچنین درمان زخمها و مصارف پزشکی دیگر کاربرد دارد بره موم را از زنبور از صمغ درختان ساخته و از آن در ضدعفونی کردن کندو ، چسباندن قابها به کندو ( برای ثابت نگه داشتن آنها ) و تنگ کردن سوراخ پرواز استفاده می کند. بره موم معمولا به رنگ سبز مایل به قهوه ای دیده  می شود ولی بسته به گیاهانی که از آنها جمع آوری شده به رنگهای دیگر نیز وجود دارد. بعضی از دانشمندان بره موم را مهمترین محصول زنبور عسل می دانند و آنرا قویترین آنتی بیوتیک موجود در طبیعت می نامند امروزه در دنیا از بره موم به عنوان پایه اصلی درمان سرطان استفاده می کنند و آنرا داروی اصلی بیماریهای عفونی می شمارند.

خواص :

پیشگیری و درمان انواع سرطان ، سرما خوردگی ، بیماریهای عفونی ، بیماری های دهان و دندان ، بواسیر و زخمهای پوستی ، مفید برای زخم  معده ، تقویت حافظه ، استخوان سازی بدن ، تنظیم قند و چربی ، فشار خون ، عمل قلب و عروق ، نشاط آور ، دفع سموم بدن ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، تقویت اسپرم ، رفع التهاب ، تامین املاح معدنی کمیاب بدن.

موم ( Wax ):

مایعی است از غدد زیر شکم زنبور ترشح شده و به محض تماس با هوا منجمد می شود. زنبور از موم برای درست کردن شانه های ذخیره عسل ، گرده و سلولهای پرورش نوزادان و پوشاندن دهانه سلولها استفاده می کند. موم غیر از مصرف زنبورداری ( تهیه ورقه های موم عاج دار ) در کارحانه های داروسازی و صنعتی ( رنگرزی ، ساختن کرمهای آرایشی ، مدلسازی و تولید شمع ) کاربرد دارد.

لازم به ذکر است که موم ماده ای است که دستگاه گوارش انسان و سایر جاندران قادر به تجزیه مولکولهای آن نیستند “یعنی پس از تغذیه جذب نمی شود و به همان صورت که تغذیه شده است از بدن دفع می گردد” اما می تواند به سرعت به وسیله پوست جذب شود به همین دلیل امروزه آن در ساخت وسایل بهداشتی آرایشی نظیر کرم ها ، پماد ها ، ماسک های زیبایی صورت و غیره از اهمیت بسزایی برخوردار است.

عسل همراه با موم در مورد سینوزیت ، زکام اسپاسمی ، ناراحتی های تنفسی ، ورم معده و ورم لثه موثر است در رابطه با فک دهان آن را باید جوید. جویدن فرآورده ای از موم و عسل برای پاک کردن راه های بینی و حلق توصیه می شود.

جویدن موم عسل زنگ دندان ها را می زداید و لثه ها را محکم می کند. جویدن نقل ه

خرید این محصول با قیمت شگفت انگیز 74000 تومان:

https://bojno.ir/محصول/%d8%b9%d8%b3%d9%84-%d8%b2%d9%88%d9%84-%d8%b7%d8%a8%db%8c%d8%b9%db%8c/?feed_id=1264&_unique_id=5ee63a4e41c3f
——————————————-
#anemia #bojno #eryngium_honey #gastrointestinal #honey #low_back_pain #online #organic #purifier #stomach #zol #zol_honey #ارگانیک #بجنو #بوقناق #زول #طبیعی #عسل #عسل_آنلاین #عسل_اینترنتی #عسل_بوقناق #عسل_زول #عطاری #عطاری_آنلاین #عطاری_اینترنتی

محصولات طبیعی محصولات سنتی محصولات ارگانیک بجنو عطاری آنلاین عطاری اینترنتی داروگیاهی